|
Post by frost on Sept 29, 2009 1:10:51 GMT 1
En af de meget omstridte emner i Steampunk er og bliver vel brugen af dekorative tandhjul. Nogen mener at det er helt okay at lime tandhjul på alt og andre mener at man kun skal bruge tandhjul når de har en reel funktion. Hvad mener de danske steamere om emnet? Læs blandt andet denne tråd på livejournal Tandhjuls diskussionPersonligt ser jeg intet galt i at bruge tandhjul til udelukkende dekorative formål, jeg har tandhjul på min taske og min jakke og kan lide det look det giver. Dog er jeg en smule træt af at se det ene smykker efter det andet lavet af tandhjul og urdele og påsmækket en steampunk label. Det kan blive noget kedeligt i længden... Især hvis det er det enste element at smykket der bare lugter en smule af steampunk, så bliver det bare noget søgt og virker mest af alt som en måde at tjene nogle hurtige penge på. Tandhjulet er lidt steampunk kulturens kendings symbol, men ofte bliver det misbrugt på det groveste.
|
|
|
Post by Angel on Oct 13, 2009 17:26:31 GMT 1
Tandhjul er, lidt ligesom goggles, blevet et populært symbol på steampunk, og de ses efterhånden på mange ting i forbindelse med steampunk. Jeg synes de er charmerende som tilbehør, men ville ikke kalde det steampunk, hvis det eneste steam er tanshjulene - hvis man fx har en ganske almindelig taske og syr 2-3 tandhjul på, gør det ikke nødvendigvis tasken 'steampunk', men i sammenspil med andre ting kunne de godt gøre det i mine øjne. Smykker med urdele er nu en af mine svage side, og jeg synes de er meget charmerende. Om det er stampunk eller ej, synes jeg lidt svinger fra smykke til smykke - for der er efterhånden en del på nettet, der sælger disse 'steampunk' smykker. Ånden i steampunk er vel lidt, for mig i hvert fald, at det skal være selvgjort, at der er et element af tilfældighed og kreativitet i de ting, man laver, og at det er en fusion imellem noget gammeldags, ofte viktoriansk, og noget moderne. det passer nok ikke altid på alting, man ser solgt, og vil give dig ret i at søgeordet 'steampunk' ofte misbruges på online aktioner, hvor det nok er lidt malplaceret, fordi det er et populært søgeord. Fx på simple t-shirts, hvor der blot er et tryk af et tandhjul. Det er lidt et kærlighed/had-forhold - man synes måske de er lidt for meget nu og da, men man vil egentlig heller ikke undvære dem
|
|
|
Post by opheliasrevenge on Nov 10, 2010 22:42:32 GMT 1
Jeg synes bestemt ikke at tandhjul er blevet overgjort, nærmere en slags 'nem' genvej til at kalde noget for steampunk. For det er jo med steampunk som alle andre 'subkulturer' - når det mainstreame tager det til sig, så tager de der, der er nemmest, og siger at ALT der har det pågældende ikon på sig, er [indsæt subkultur] Så det er bestemt ikke et enestående tilfælde (:
Selv kan jeg nu meget godt lide dem, men jeg har et problem - hvilket leder mig hen på mit spørgsmål, og grund til at jeg skriver et svar til så gammelt et indlæg:
Hvor i alverden får man fat i tandhjul, uden at smadre mormors gamle vægur? Har set at der rundt omkring på dette forum har været projekter der indkluderede tandhjul - er det virkelig nødvændigt at købe dem over eBay? ): Hvad er den gyldne hemmelighed?
|
|
|
Post by frost on Nov 11, 2010 9:34:39 GMT 1
De tandhjul jeg bruger er fra gamle ødelagte ure som jeg køber på loppemarkeder eller i genbrugsbutikker, så hvis du vil undgå ebay, må du nok ud at lede lidt
|
|
|
Post by opheliasrevenge on Nov 11, 2010 13:23:37 GMT 1
Okay, tak for det (: Hm, så må jeg jo ud og lede... : D
|
|
|
Post by Angel on Nov 12, 2010 12:18:15 GMT 1
Jeg har købt over ebay og skilt gamle ure ad. Gamle vækkeure har nogle flotte store tandhjul, imens gamle lommure har nogle fine små dele, der kan bruges til smykker og lignende.
|
|
|
Post by opheliasrevenge on Nov 13, 2010 2:59:04 GMT 1
Okay, det skal jeg huske! Mange tak for tippet (:
|
|
|
Post by micki on Aug 10, 2011 23:49:38 GMT 1
Jag tycker att över användandet av googles är värre än kugghjul. Det känns lite konstigt att en fin dam skulle ha på sig goggles som egentligen en "airship pirate" borde ha. Men jag kan absolut hålla med om att man inte borde klistra fast kugghjul på ALLT bara för att "kunna" kalla sig steampunk.
|
|